Sprawdzaj tętno spoczynkowe

Sprawdzaj tętno spoczynkowe

9 marca 2019

Poniższa porada nie dotyczy początkujących biegaczy, których jedyne treningi to spokojne rozbiegania.


Jeśli jednak biegasz już od dłuższego czasu i do swojego planu treningowego (masz go?) wplatasz specjalistyczne treningi (tzw. akcenty) to powinieneś codziennie mierzyć swoje tętno spoczynkowe.

Jak to robić? Koniecznie rano, zaraz po przebudzeniu, jeszcze w pozycji leżącej. Każdy ruch a nawet rozmowa powoduje, że tętno nam rośnie i wynik będzie zafałszowany.

W niektórych książkach przeczytałem o pomiarze tętna ręcznie – przykładając na minutę dłoń do serca. Uważam, że taki pomiar nie będzie dokładny.

Skoro robisz specjalistyczne treningi to pewnie masz już dobry zegarek biegowy. Prawie wszystkie (nawet te najtańsze) umożliwiają pomiar tętna. Wystarczy mieć go założony i po przebudzeniu sprawdzić wynik.

Po co to robić? Podwyższone tętno wskazuje, że w naszym organiźmie coś się dzieje. Może to początek choroby, może przemęczenie. Jeśli masz w planie mocny trening – lepiej odpuść lub przynajmniej zmniejsz intensywność lub liczbę powtórzeń.

Jeśli organizm walczy z chorobą lub pokazuje Ci, że jest przemęczony to dodatkowa porcja interwałów niczego dobrego nie przyniesie.

Dorosły człowiek ma przeciętne tętno spoczynkowe około 70. Wynik poniżej 60 pokazuje, że ktoś jest w dobrej kondycji. Tętno poniżej 50 u normalnego człowieka wskazuje na barykardię, czyli zmiany patologiczne. Biegacze nie są normalni i nawet wynik około 40 nie jest powodem do niepokoju. Pokazuje raczej, że jesteśmy dobrze wytrenowani 😉

fot. freeimages.com

Skomentuj przez FB