Stosuj zasadę 3x30x130

Stosuj zasadę 3x30x130

9 marca 2019

3 x 30 x 130 to równanie, które powinna zapamiętać każda osoba chcąca rozpocząć przygodę z bieganiem lub po prostu pragnąca utrzymać dobry stan zdrowia.


Zasada została zaproponowana przez Światową Organizację Zdrowia. Polega na wykonywaniu lekkiego treningu biegowego. Jak czytać to równanie?

3 – oznacza, że powinniśmy biegać minimum 3 razy w tygodniu. Jest to minimum przynoszące korzyści naszemu organizmowi. Jeśli biegasz rzadziej – trudno będzie o postępy. Biegając trzy razy w tygodniu, staraj się trenować co drugi dzień, by mieć czas na odpoczynek i nie kumulować zmęczenia.

30 – trening powinien trwać minimum 30 minut. Dzięki temu poprawiasz swoją wydolność oraz zaczynasz spalać więcej tkanki tłuszczowej. Z czasem, gdy czujesz, że jest coraz łatwiej, wydłużaj stopniowo czas treningu.

130 – biegnij tak, by Twoje tętno wynosiło około 130 uderzeń na minutę. Dzięki temu nie zmęczysz się zbyt szybko a Twój wysiłek będzie tlenowy. Tzw. treningi beztlenowe, gdzie uczysz organizm wysiłku przy dużym zmęczeniu, zostaw sobie na później 🙂

Nie masz zegarka mierzącego tętno? Nie martw się. Po prostu biegnij tzw. tempem konwersacyjnym, czyli takim przy którym możesz swobodnie rozmawiać. Masz zadyszkę? To znaczy, że biegniesz za szybko.

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę to stosowanie zasady 3 x 30 x 130 pozwoli Ci uniknąć zniechęcenia spowodowanego zbyt dużym zmęczeniem pierwszymi treningami a jednocześnie dość szybko zauważysz pierwsze korzystne zmiany w swojej kondycji.

fot. freeimages.com

Skomentuj przez FB